Sessioon: Panzer General: Allied Assault

/Panzer General oli nooruspõlves esimene II maailmasõja teemaline strateegiamäng, mis sai ikka kohe mitu-mitu korda läbi mängitud. Koos peaaegu kõigi järgedega. Seda suurem oli huvi järgi proovida, mida endast kujutab samanimeline lauamäng./

Metzi lahing peale Normandia dessanti. Ajalooliselt oli piirkond sakslaste poolt hambuni 1relvastatud-kindlustatud, mängus on aga sakslaste väed sellised… keskpärased parimal juhul. King Tiger koos õhutõrjeüksusega, kaks Waffen SS-i ning kolm suurtükki. Ning AI on ka antud stsenaariumis kuidagi liiga sirgjooneline. Aga eks näis. Ameeriklased võidavad juhul, kui suudavad kaheksanda käigu lõpuks linna vallutada, sakslased aga siis, kui liitlased ebaõnnestuvad või kui mõni saksa üksus jõuab ameeriklaste tagalani.

Igatahes toovad liitlased esmalt kohale oma raudvara – Pershing ja Sherman – eeskätt Tiigri neutraliseerimiseks; külghaarangusse lähevad erinevad jalaväeüksused: langevarjurid, veteranüksused, rangerid. Taustajõududena jäävad tulejõudu tugevdama kaks haubitsat ning miinipilduja.

2Esimene käik: tänu suurepärasele luuretööle on USA-l sakslaste tegutsemisplaan ja -jõud teada, seepärast liigutatakse oma väed lihtsalt sobivatele positsioonidele. Oodatult liiguvadki sakslased sinna, kuhu plaanitud. Mitteoodatult suudab üksildane Saksa pommitaja Pershingule hiti sisse teha.

Teine käik: lagendikule liikunud Tiigrile 3tehakse üllatusrünnak: otse eest põõsastikust avab tema pihta tule Pershing, tuld toetavad kahelt poolt nii veteranüksused kui ka kogu kahurvägi. Hetkega on sakslaste kuningtiigrist alles vaid armetu rauahunnik, mis vaevu taganeda jõuab. Samasugune turmtuli võtab liitlaste paremal tiival vastu ka Waffen SS-i, mis hävitatakse koheselt. Korralikult saab siiski kannatada ka nende vastas olnud langevarjurite üksus, lagendikku ületades satuvad nad lisaks ka miiniväljale. Sakslased oma käigu ajal tõstavad Metzi kaitsjate moraali, Tiiger saadetakse aga taas (oma viimasele) rünnakule, samuti ründab Waffen liitlaste vasakult tiivalt.

4Kolmas käik: Liitlastel on plaan mitte hakata iga küla pärast võitlema vaid neist jalaväega mööda (läbi soise ala) liikuda otse Metzi peale. Tegemist on õige otsusega (ülla-ülla), sest külade lähedale jõudes selgub, et neis on Volkssturm end positsioonidele sättinud. Tiiger muudetakse vanarauaks, kuid ka üks liitlaste haubits leiab oma lõpu. Ameeriklaste toetav tulejõud väheneb sellega märgatavalt.

Neljas käik: liitlaste jalaväeüksused jõuavad Metzini ning asuvad positsioonidele. 5Rünnakule siiski veel ei asuta, kuna kardetakse sakslaste haubitsate toetustuld ja oodatakse seeläbi täiendavaid abivägesid.

Viies käik: Metzi lähedale saabuvad ka kaks liitlaste liikuvsuurtükki Priest. See on rangeritele rünnakusignaaliks ning asutaksegi pealetungile. Esmalt neutraliseeritakse kaitserajatised ning seejärel lõigatakse läbi sideliinid, mille tulemusel ei jõua sakslaste toetava tulejõu soov nende haubitsateni. Priestid tambivad aga linna täie raha eest ning kaitseüksused ei saa isegi vasturünnakuks enam võimalust. Metz on langenud.

Mida siis kokkuvõtteks öelda? Ega tegelikult selle ühe mängu puhul tahagi veel miskit põhjapanevat väita… kui siis vaid seda, et reeglid on suhteliselt segaselt kirjutatud. Väidetavalt on olemas ka teine, täiendatud versioon, kuid seda seekord otsima ei hakanud. AI polnud antud stsenaariumis just suurem asi, kuid kui arvestada, et tegemist on esimese stsenaariumiga, on tegu tõenäoliselt nö. “sissejuhatusega”. Reeglite omandamiseks oligi see igati sobilik ja reeglid on tegelikult lühikesed, enamuse nendest moodustab lahingujärjekorra kirjeldus. Antud juhul siis sai proovitud soolovarianti (kui keegi sellest praeguseks veel aru ei saanud), kahekesi mängides tekib aga ‘fog of war’ ja muu põnevust lisav atribuutika.

Postitus ilmus algselt lauamangud.ee blogis

Lugeja haarab kivi: