Arvustus: Sentinels of the Multiverse

Mõnele populaarsele sarjale on tegelikult suhteliselt lihtne müüvat lauamängu juurde teha – olgu see mäng siis pigem nö. juhuostjatele suunitletud (näiteks Cryptozoicu “The Walking Dead Card Game” või “The Big Bang Theory Party Game”) või siis tõsisemale lauamängurile sobilikum (näiteks FFG “Star Wars X-Wing” või “Battlestar Galactica”) – sarja populaarus garanteerib suurenisti ka müügiedu. Seda väljakutsuvam on aga Greater Than Games’i 2011. aastal väljaantud kaardimäng “Sentinels of the Multiverse”, mis põhineb samanimelisel… olematul koomiksil.

sotm - 1Nagu mängu nimest aimata võib, on mängijate puhul tegemist multiversumi kaitsjatega, kel tuleb mõne kurikaela plaanidele kiire lõpp peale teha. Tegemist on seega puhtakoelise koostöömänguga, kus kurjamite tegutsemine toimub vastavalt etteantud algoritmile, sarnaselt näiteks “Pandemicu” või “Forbidden Desert”-iga. Samas on SOTM-i puhul suudetud viia üsnagi miinimumi lähedale alfa-mängija domineerimise võimalus (mille oht on eeskätt eelmainitud Pandemicu puhul üsnagi suur) – nimelt on iga mängija kontrolli all üks konkreetne kangelane ning igaühel neist on omad erioskused ja erinevad kaardid väljakäimiseks. Seega võib keegi hakata teistele mängu käiku ette dikteerima ainult juhul, kui kõik otsustavad oma kaarte avalikult laual hoida – ning ma ei näe põhjust, miks keegi niimoodi tegutsema peaks.

Aga nüüd mängust endast ka. Nagu juba mainitud sai, kehastub iga mängija üheks kangelaseks – kas siis juhuslikult või ise valides – ning ühiselt üritatakse seejärel kurikaelale (kes valitakse mängu alguses samuti juhuslikult) otsa peale teha. Kangelasi on aga erinevaid ning igaühel neist on mängimisel kergelt oma stiil ja oma kasulik roll. Nii on näiteks klassikalise superkangelase laadsel Legacy’l üheks erioskuseks see, et kõigi teiste kangelaste löögijõud on ühe võrra suurem – suhteliselt lihtsakoeline omadus, mille peale saab teiste kangelaste mängu üles ehitada. Wraith seevastu saab erioskusena järgmise enda vastu suunatud rünnaku tugevust kahe võrra kärpida, mis võib muuta oluliselt nii tema kui ka kogu meeskonna mängustiili. Ning kui nüüd teise äärmusesse laskuda, siis üks põhimängu mängimiseks keerulisemaid (kuid samas huvitavamaid) kangelasi võiks olla näiteks Absolut Zero, kelle erioskuseks on rünnata iseennast tule või jääga. Ütlen aga kohe ära, et siin sai mainitud ainult nö. püsivaid erioskuseid, kaartide väljamängimisel lisandub neid veel ja veel ning kõiki neid siin üles lugeda pole mõtet, samas mingi ülevaate nende oskuste põhjal siiski saab.

sotm-flavor2Nii nagu kangelastel, on ka igal kurikaelal oma isiklik kaardipakk tolle konkreetse kurjami käsilaste ning eriomadustega, samuti võivad neil varieeruda ka mängu lõputingimused (seda siis küll reeglina kangelaste kahjuks). Mis aga muudab Sentinels of Multiverse’i eriti nauditavaks, on klassikalisele head-pahad maailmale veel kolmanda dimensiooni loomine asukoha näol. Nimelt valitakse mängu alguses juhuslikult üks asukoht, kus võitlus toimuma hakkab – ning sellest tulenevalt hakkab mängu kulgemist mõjutama ka kolmas, nö. “sõltumatu” osapool ehk keskkond ise. Nii võibki juhtuda, et mõnikord saabub ootamatult kohale politseinike abivägi, kes siis põhikurjamit ründma asuvad, teinekord jällegi väldivad kangelased uudishimuliku fotograafi ees oma erioskuste kasutamist, kord tekitab ootamatu laavajõgi kõigile komplikatsioone, siis jälle muudab gravitatsioon löökide tugevust jne jne.

Mängu mehaanika on iseenesest suhteliselt lihtne – iga mänguraund algab kurikaela käiguga, seejärel teevad kõik kangelased järjekorras oma käigu (kusjuures järjekorda mängu keskel muuta ei saa) ning seejärel üllatab keskkond kõiki. Siinkohal tasub kohe ära mainida, et kuna ka mängu kõige esimest raundi alustab esimesena kurjam, siis saavad reeglina mõned (kui mitte kõik) kangelased kohe väikese rünnaku osaliseks – ning asjaolude kehval kokkulangemisel võivad kangelased juba esimese paari raundiga omal nii pooltest eludest ilma jääda.

SOTM - card typesKangelaste käigud on oma olemuselt identsed – esmalt võid käest ühe kaardi välja mängida, seejärel aktiveerida ühe erioskuse ning seejärel tõmmata kätte juurde ühe kaardi. Mängu kulgedes võib see mõningal määral varieeruda, võimaldades sul näiteks kas kaks kaarti mängida või kahte erioskust aktiveerida – kuid üldises plaanis suuri muudatusi ei tule. Seega on eluliselt oluline otsida erinevaid koostöövõimalusi ja sünergiat teiste kangelastega. Selles peitubki minu jaoks SOTM-i võlu – nimelt on väga harva üksainus kangelane suuteline kurjamit maha võtma ja seega on vaja palju üksteisega arutelu optimaalseima tegutsemise väljamõtlemiseks – ja isegi kui tõesti keegi suudab end nii vägevaks ajada, on tal ikkagi vaja teiste abi kasvõi endal hinge sees hoidmiseks.

sotm-appDigisõpradele on kindlasti heaks uudiseks see, et Sentinels on saadaval nii Androidile kui iOS-ile – tõsi, äpimaailmas juba sellise krõbedama hinna eest mis pisut alla 10 euro jääb. Selle raha eest saab omale SOTM põhimängu, mida siis tehisintellekti vastu mängida saab, kontrollides ise kõiki 3-5 kangelast. Siinkohal tasub aga eelnevalt üle vaadata oma kasutatav riistvara, sest näiteks paariaastase Samsung Galaxy Tab 2 puhul tekkisid juba jõudlusprobleemid. Huvitavaks nähtuseks digiversiooni puhul oli ka see, et mängu ajaline kestvus muutus füüsilise versiooniga võrreldes hoopis pikemaks – nii polnud näiteks tunniajane mäng mingiks erandiks ja viie kangelasega mõne krehvtisema kurjami vastu mängides võis see ka ligi kaks tundi kesta.

Kokkuvõtteks on Sentinels of Multiverse seega minu hinnangul igati muhe koomiksistiilis koostöömäng, kus – erinevalt näiteks Legendary’st – on täiesti võimalik samastuda enda poolt kontrollitud kangelasega. Ainuüksi põhimängu abil on võimalik tekitada meeletu hulk erinevaid kombinatsioone kangelastest, kurjamitest ja keskkondadest ning lisaks on Sentinelsil ka terve müriaad kõikvõimalikke laiendeid ja promokaarte, mis mängitavust veelgi enam tõstavad. Sobilik seega nii neile, kelle lauamänguseltskond koostöömängudele kätt ette ei pane, kui ka neile kes oma nutitelefoni või tahvelarvutisse vähe sisukamat ajaviidet saada soovivad.

PS. Hoolimata sissejuhatuses väidetust, tegelikult koomiks siiski päris olematu ei ole. Esimese osaga saate tutvuda siit: http://sentinelsofthemultiverse.com/comic

Lugeja haarab kivi: