Arvustus: Isis & Osiris

Michael Schahti tuntakse peamiselt tema tuntumate mängude põhjal – alustades kõikvõimalikest -ettodest (Zooloretto, Aquaretto, Coloretto), lisaks veel ka Valdora, Scotland Yard, Mondo ja palju muudki. Samas on ta teinud ka tunduvalt lihtsamaid, kiiremaid ja mõnes mõttes ka muhedamaid mänge, millest ühte – Isis & Osiris – ka täna tutvustame.

Esmalt tuleb muidugi öelda, et Isis & Osiris rikub nii mõndagi kirjutamata reeglit, mida üks tubli lauamängur mängu hindamisel enamasti arvestab. Nimelt on oluline osa sellest mängust memoriini-elemendiga, ehk siis hea mälu annab mõningase eelise. Samas on tegemist ka suhteliselt kaootilise mänguga, kus hoolimata heast mälust võid tänu kaasmängijate hoolitsusele korralikult kõrbeda. Ning kui juba kõrbed siis põhjalikult – selle mängu puhul pole midagi imestada, kui lõplikuks tulemuseks kujunev punktiskoor on miinusmärgiga.

DSC_4515Milles aga mäng seisneb? Mängu alguses saab iga mängija omale teatud hulga mängumärke, pildipoolega allpool – pildil on kujutatud numbrit vahemikus +4 kuni -4 – neid vaadata aga mängija ei tohi; lisaks saab ta ka mõned oma värvi mängunupud. Oma käigu ajal on tal nüüd kaks valikut – ta peab kas panema mängulauale ühe oma nupu või siis ühe mängumärgi. Kui ta otsustab panna mängumärgi, siis valib ta ühe oma tagurpidi olevatest märkidest, pöörab selle õigetpidi – nii et ta ise ja ka kõik teised mängijad sellel olevat väärtust näeks – ja asetab selle siis taas tagurpidi mõnele mänguvälja tühjale ruudule. Niimoodi asetatakse siis järgemööda nuppe-märke, kuni mängulaua kõik 36 ruutu on täidetud.

DSC_4518Seejärel on mäng läbi ning algab punktide jagamise osa – kõik mängumärgid pööratakse mänguväljal õigetpidi ning iga mängija saab iga oma nupu eest selle ümber olevate mängumärkide kogusummas punkte. Kui summa on positiivne, on tegu plusspunktidega, õnnetul juhul kui negatiivseid on rohkem, on tegu miinustega. Võidab see, kel enim punkte – nagu arvata oligi.

Ühelt poolt on mängus seega tegemist olukorraga, kus üritad tekitada oma nuppudele võimalikult positiivse skooriga ümbrust – kui aga selle liiga vara mängulauale paned, hakkavad reeglina ülejäänud mängijad kohe selle ümber oma negatiivseid märke kuhjama. Kui aga jätad oma nuppude paneku liiga hilja peale, võib juhtuda, et pead panema need sinna, kuhu keegi teine panna ei taha – ning teadagi millisel põhjusel. Lisaks pole ühelgi mängijal teada, millised väärtused tema käsutuses olevatel mängumärkidel on ning need selguvad alles paigutamise hetkel – nii et Isise & Osirise puhul on tegemist enamasti valikutega tõenäoliselt halbade ja kindlalt halbade valikute vahel.

Arvestades aga, et mäng ise võtab vaid nii 15 minuti jagu aega, on sellegipoolest tegu igati muheda ajaviitega – eriti kui oled end eelnevalt taoliseks kaoseks vaimselt ette valmistanud.

Lugeja haarab kivi: