Arvustus: Innovation

Tsivilisatsioonide ehitamisele ja nende (enamasti läbi raskuste) õitsengule viimisele keskenduvad mängud kuuluvad valdavalt nö. lauamängude koorekihi hulka, kuid enamasti on ka neil mõningased miinused – olgu see siis kas pikk ooteaeg käikude vahel, tüütu ja suuremahuline mängu ettevalmistus või hoopis keerulised ja raskelt hoomatavad mängureeglid. Innovation seevastu on kaardimäng, mis aga trügib otse nende raskekaallaste mängumaale – ning seejuures ka edukalt, kuna kohe peale esmailmumist suutis ta samal aastal maailma suurimas lauamänguportaalis boardgamegeek.com saada aasta parima kaardimängu tiitli ning parima innovatiivse mehaanikaga mängu nominatsiooni.

Karbikaane kohaselt lubab Innovation keskmiseks mängu kestvuseks nii tunnikese ja sellega võib suures piiris ka nõustuda, eriti kui kõik mängijad vilunud ning reeglite kordamine minimaalne. Taoline lühike mänguaeg on aga saavutatud tänu mõningale lihtsustamisele ning abstraktsuse taseme tõstmisele. Nimelt käsitletakse siin tsivilisatsiooni arengut (peamiselt) läbi teaduse arengu, jättes kõrvale nii sõjalised kui ka majanduslikud mõõtmed.

DSC_4523Samas ei tähenda see sugugi, et iga mängija peaks rahulikult omaette nokitsema – sugugi mitte. Iga avastuse, leiutise või saavutusega kaasneb teatud eriomadus – olenevalt olukorrast võivad aga selle omaduse aktiveerimisel kasu saada ka teised mängijad. Mõnikord on kasulik lasta ka teistel koolkondadel õitseda, teinekord tuleb aga omaduse aktiveerimise hetke hoolikalt valida.

Mäng ise on suhteliselt lihtsa mehaanikaga – iga mängija saab oma käigul teha kaks tegevust, valides nelja võimaliku seast. Lihtsustatult öeldes on nendeks neljaks võimaluseks teaduskaardi võtmine, teaduskaardi mängimine lauale, laual oleva teaduskaardi eriomaduse kasutamine ning mõne ajastu domineerimine. Mis aga annab mängule sügavama sisu ongi valikute mitmekesisus – kui mängida lauale uus kaart, siis milline? Korraga saavad aktiivsed olla maksimaalselt viis teaduskaarti – millisest loobuda, mida jätta? Kui kasutada eriomadust siis millist? Kes sellest eriomadusest veel kasu saab?

DSC_4522Heale mängule omaselt on Innovationis mängijatel ka mitu erinevat võiduvõimalust – nii on näiteks võimalik võita domineerides teatud hulga ajastuid. Selleks peab mängija olema suutnud koguda piisavalt mängusisest ressurssi ning ühtlasi kasutanud domineerimise tegevust – siinkohal võiks selguse mõttes tuua paralleeli näiteks võidupunktide raha eest ostmisega mõnes muus mängus, kusjuures iga järgneva punkti ostmine on eelmisest tunduvalt kallim. Kui aga kümnenda ajastu lõpuks pole keegi suutnud vajalikku hulka ajastuid domineerida, kaotavad need oma olulisuse ning määravaks saab hoopis see, kel antud hetkel enim ressursse (ehk siis raha meie analoogiat kasutades). Ning lisaks on ka mõnedel kaartidel eriomadused, mis käivitamisel teatud tingimuste täitmisel koheselt ühele või teisele mängijale võidu annavad.

Innovationist saaks veel pikalt rääkida – näiteks kasvõi kuidas teaduskaarte võetakse või mida kaartidel olevad ikoonid tähendavad või kuidas ressursse üldse kogutakse või mida kõike veel – kuid paraku tähendaks see sisuliselt kogu reegliraamatu ümberjutustamist ning läheks siinse arvustuse raamidest juba välja. Kui teil aga vähegi võimalik on, siis soovitan julgelt vähemalt korra Innovationit järgi proovida – eriti kui tsivilisatsioonide ehitamine mängudes meeltmööda – võib juhtuda, et leiate sellest kaardimängust omale pikaajalise sõbra.

Lugeja haarab kivi: