Arvustus: Agricola: All Creatures Big And Small

Agricola on mäng, mis on erinevates edetabelites püsinud kõrgetel kohtadel juba seitse aastat. Tänu oma populaarsusele on ta muutunud omamoodi etaloniks, mille abil teisi mänge võrrelda, ning paljudel juhtudel on just Agricola olnud see, mis uued huvilised lauamängumaailmasse imeb. Kaarte kaasavast mehaanikast tulenev võimaluste paljusus, suur mängijatevahelise suhtluse osakaal ning kvaliteetsed komponendid tagavad selle, et tõenäoliselt saab see mäng veel pikalt edetabelite tipus viibida.

DSC_0346Mulle seevastu Agricola ei meeldi. Suurimaks puuduseks pean ma selle mängu puhul pikka kestvust – kuna pahatihti peab mängija teiste käikude ajal oma plaane mitu korda ümber tegema, kulub siis ka suur osa tema enda käigust optimaalseima plaani väljamõtlemiseks – rikkudes tõenäoliselt sellega omakorda ära kägujärjekorras järgmise mängija plaani. Seda intrigeerivam tundus aga Agricola autori Uwe Rosenbergi poolt 2012. aastal välja antud spetsiaalne kahe mängija lauamäng „Agricola: All Creatures Big And Small“ – kus väidetavalt võis sama hea mänguelamuse saada vaid ca veerandiga tavamängule kuluvast ajast.

Tuleb tunnistada, et enne esimest Agricola: ACBAS mängimist olin siiski pisut skeptiline… kuid seda rohkem üllatunud olin ma pool tundi hiljem, peale esimese mängu lõppu. Tegemist oli tempoka ja põneva pooltunniga, kus ei tulnud mitte valida kehvadest valikutest parimat võimalust vaid oli täiesti võimalik seada mingeid plaane ning liikuda nende suunas, jättes samas võimalust ka oportunismile. Kasulik oli ühtlasi silm peal hoida vastase tegemistel ning otseloomulikult ei puudunud mängust loomade paljunemised, aedikute ehitamised, materjalide kogumised ning igasugused muud „suurest“ Agricolast tuttavad elemendid.

DSC_0344Mängu ülesehitus on iseenesest suhteline lihtne. Kokku mängitakse kaheksa raundi, igas raundis saab mängija teha kolm tegevust. Kui mõlemad mängijad on (kordamööda) oma kolm tegevust ära teinud, lõpeb raund ning loomad paljunevad. Uue raundi alguses lisandub mängulauale teatud hulk materjali ning on uuesti tegevuste aeg.

Tegevusi on All Creatures Big And Small puhul mitmesuguseid: nii saad näiteks osadega koguda mängulaualt erinevat materjali või loomi, teistel juhtudel ehitada hooneid või hoopis aedikuid. Huvitavaks nüansiks on, et iga hoone seinad on ühtlasi piirdeaia eest – mis tähendab, et hoonete asukohta hoolikalt planeerides kulub sul hiljem karjamaa ümbritsemiseks vähem materjali.

Hoonete puhul võib aga paralleeli tõmmata Agricola arenduskaartidega – need lubavad ACBAS-is kas pisut reegleid painutada või siis lisavad hoone ehitanud mängijale täiendavaid võimalusi. Mängus saadaval olevad hooned on aga mõlemale mängijale algusest peale teada mis toob omakorda kaasa huvitavad valikuvõimalused – kas ma tahan seda ehitada nüüd ja kohe (ning loobun mõnest muust ahvatlevast võimalusest) või loodan pigem, et see hoone veel ka järgmisel käigul veel saadaval on.

DSC_0348Kui kaheksa mänguraundi on lõppenud, tulebki punktid kokku lüüa. Enamus punktisummast tuleb reeglina loomadelt (nagu ikka, mida rohkem seda uhkem – ja kui on vähe või üldse pole, siis on paha-paha), lisaks veel ka farmi laiendustelt (jah, siin on täiesti võimalik ning enamasti ka mõttekas oma farmipinda laiendada), hoonetelt ja teatud tingimustel ka materjalidelt.

Kokkuvõtteks võib seega öelda, et Agricola: All Creatures Big And Small on igati nauditav tempokas lauamäng – ja seda tõenäoliselt isegi ka neile, kellele põhimäng mingil põhjusel vastukarva on. Tõsi, peale piisavat mängukordade hulka võib All Creatures Big And Small hakata muutuma juba liiga etteaimatavaks, kuna kõik hooned on mängus alati saadaval. Selle vastu aitab edukalt just sellele mängule mõeldud laiendi „More Buildings Big And Small“ soetamine, mis toob mängu juurde 27 uut hoonetüüpi (millest siis igasse mängu juhuslikult neli tükki valitakse) – ja kui ka see end ammendab, on täiesti mõistliku hinnaga saadaval veel teinegi mängulaiend „Even More Buildings Big And Small“.

Kui nüüd tõmmata selle mängu hindamisel paralleeli restoranidega (enam sinna ei läheks / läheksin sinna uuesti / tahaksin sinna kindlasti uuesti minna), oleks Agricola: All Creatures Big And Small kindlasti restoran, kuhu ma ikka ja jälle uuesti minna tahaks. Tempokas mäng, mõnusalt võimalusi ja valikuid, kvaliteetsed komponendid – mida sa hing enamat ikka tahta oskad…

Lugeja haarab kivi: